Lapti-koulut ja päiväkodit – rakennamme kuin lapsillemme

Blogi / 26.10.2018

Vanhoihin koulurakennuksiin liittyy myös toinen olennainen kysymys: Miten perinteisen kapeiden käytävien ja suljettujen luokkahuoneiden koulut tukevat uuden opetussuunnitelman mukaista yhteisopettajuutta ja yhdessä oppimista? Muunneltavuus on tämän päivän sana. Tilojen tulee olla helposti avattavissa isommalle lapsiryhmälle tai joustavasti muutettavissa pienemmiksi ryhmätyötiloiksi. Avoin oppimisympäristö ei tarkoita isoja kaikuvia hallitiloja vaan aidosti yhteistyöhön kannustavaa ympäristöä.

Me tarjoamme kunnille ratkaisun, jolla taataan jokaiselle lapselle mahdollisuus terveellisiin, turvallisiin ja toimiviin koulutiloihin järkevin kokonaiskustannuksin. Koulun tilat ja piha ovat pedagogisesti toimivia ja mahdollistavat vaivattoman ilta- ja viikonloppukäytön. Laptin aikaa säästävällä Suunnittele ja rakenna -mallilla tai tutummin KVR-mallilla päästään kunnan näkökulmasta yhdellä kilpailutuksella rakennuksen suunnittelusta luovutukseen. Tällöin Lapti toimii urakoitsijana ja vastaa tulevan koulun suunnittelusta ja toteutuksesta yhteistyössä kunnan kanssa. Lapti tarjoaa uusia koulutiloja myös vuokramallilla, jolloin kunnan ei tarvitse itse omistaa rakennusta.

Maailmassa on monta tapaa rakentaa kouluja ja päiväkoteja. Laptilla on vain yksi: huolellinen. Rala-sertifikaattimme kertoo, että ulkopuolinen auditoija on todennut Laptin huolelliseksi suunnittelijaksi ja rakentajaksi. Kun rakennamme kouluja ja päiväkoteja, rakennamme aina kuin omille lapsillemme.

”Miten meni?”, kysyin, kun tapasin tyttäreni ensimmäisen koulupäivän jälkeen koulun pihalla. ”Oli tosi kivaa! Meidän luokka jaettiin pupuihin ja kettuihin. Arvaa kumpi minä olen? No kettu!”, kertoi hymyilevä tyttö. Äidinkin mieli oli rauhaisa; kaikki sujui hyvin.

Näinhän se on, kun arki sujuu, oikeastaan kaikki voivat olla rauhallisin mielin.

Elina Aine-Simonen
Kehityspäällikkö
Koulurakentaminen

Lue lisää Laptin palvelutilarakentamisesta.

Jaa blogi.