Kaurialan koulusta tuli monikäyttöinen ja käyttäjiensä näköinen – työskentely yhteisen päämäärän eteen avainasemassa

Asiakaskokemus / 27.3.2023

Kaurialan koulu palvelee 480 yläkoulun oppilasta Hämeenlinnassa. Koulun tiloissa ja piha-alueella näkyy vahvasti opettajien, oppilaiden ja muiden käyttäjien näkemykset heidän laajan osallistamisensa ansioista. Koulun onnistuneessa toteuttamisessa hyvä yhteistyö ja yhteisen päämäärän eteen työskentely olivat avainasemassa.

”Toivoimme uudelta koululta erityisesti monikäyttöisyyttä. Laptin suunnittelema kokonaisuus oli selkeästi parhain, ja heillä oli vahva pedagoginen osaaminen ja näkemys koulusta. Lapti halusi suunnitella ja rakentaa toimivan koulun, ei pelkkää rakennusta”, kertoo Kaurialan koulun apulaisrehtori ja opinto-ohjaaja Teijo Savijoki.

Koulu toteutettiin KVR-urakkana, ja Lapti vastasi koulun suunnittelusta ja toteutuksesta Hämeenlinnan kaupungin kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä antamien lähtötietojen, ohjeistuksen ja linjausten mukaisesti. Rakennustyöt aloitetiin huhtikuussa 2021, ja uusi koulu valmistui lokakuussa 2022. Kaurialan koulun 480 yläkoulun oppilasta opettajineen ottivat koulun käyttöön heti lukukauden alkaessa tammikuussa 2023.

”Saimme toiminnalliset, tehokkaat ja muuntojoustavat tilat sekä energiatehokkaan ja tämän päivän rakennustekniikkaa vastaavan kokonaisuuden, johon sekä käyttäjä että tilaaja ovat tyytyväisiä”, kertoo Hämeenlinnan kaupungin rakennuttajainsinööri Jukka Heikinmäki.

Koulu ja piha suunniteltiin monikäyttöisiksi

Koulurakennuksen keskellä on kaksikerroksinen sydäntila, jossa sijaitsee ruokailutila sekä oppiportaat ja näyttämö. Sydäntila toimii koulun yhteen kokoavana olohuoneena sekä tarvittaessa oppimis- ja juhlatilana.

Koulun tilat ovat monikäyttöisiä, muunneltavia ja skaalautuvia. Jokaiselle ryhmälle löytyy oma perustyötilansa, mutta koulun tilat skaalautuvat myös useamman ryhmän yhteistyöhön.

Ensimmäisessä kerroksessa on taide- ja taitoaineiden opetustiloja, erityistuen ryhmien tiloja, ruokailutilat sekä liikuntasali oheistiloineen. Toisessa kerroksessa on opetustiloja sekä hallinnon ja oppilashuollon tilat. Iltaisin ja viikonloppuisin koulun tilat muuntuvat harrastus- ja tapahtumatoimintaan.

Savijoki pitää sydäntilaa koulun onnistuneimpana tilana ja monipuolisuutta koulun suurimpana valttina: ”Kaukotoriksi kutsumamme sydäntila on erityisen onnistunut. Tila on monikäyttöinen, kuten koko muukin koulu. Monikäyttöisyys näkyy sekä tiloissa että monipuolisissa iltakäytön mahdollisuuksissa. Uudet tilamme ovat herättäneet monenlaista kiinnostusta, ja tiloja on jo alettu vuokrata erilaisiin tilaisuuksiin, mikä olikin toiveenamme.”

Ison koulun oppilaat ja opettajat ovat ottaneet päivä päivältä uuden opinahjonsa enemmän ja enemmän omakseen ja löytäneet omia suosikkejaan: ”Opettajat ovat tietysti tykänneet opettajanhuoneesta. Oppilaita miellyttää ruokasali, joka useiden linjastojen ansiosta vetää hyvin. Liikuntasalikin on saanut paljon kehuja”, kuvailee Savijoki.

Koulun piha-alueen toiminnot valittiin oppilaiden tekemien suunnitelmien perusteella. Pihalla oppilaita ja lähialueen asukkaita liikuttavat iso pelikenttä, kaksi monipeliareenaa, fitnesspark, parkourrata ja pingispöydät.

Piha-alueelta löytyy myös puulajipuisto, hyötykasveja ja istutuslaatikoita, joita voidaan hyödyntää koulun opetuksessa. Koulun sisäänkäynnin yhteyteen on taiteiltu K-kirjain perforoidusta teräslevystä ja aktiivipihan puoleiselle seinälle heijastetaan ajoittain vaihtuvaa kuvaa vanhasta koulusta.

”Tilojen ja piha-alueen ilta- ja vapaa-ajankäytön mahdollistaminen oli alusta asti meille tärkeää. Iso liikuntasali suunniteltiin nimenomaan koripallotoimintaa varten ja onkin korkeutensa ja leveytensä puolesta Hämeenlinnan ainut virallinen koripallokenttä. Koulun piha-alue on todella toiminnallinen ja oikea olohuone myös ilta- ja vapaa-ajankäyttäjille”, kehuu Heikinmäki.

Kuva: Kuva: Hämeenlinnan kaupunki / Miika Kangasniemi

Käyttäjiä osallistaen löytyivät parhaat ratkaisut

Koulun tilat ja piha-alue suunniteltiin Laptin johdolla tiiviissä yhteistyössä tilaajan edustajien ja koulun henkilöstön kanssa. Koulu tietomallinnettiin, ja tilaajan edustajat pääsivät tutustumaan mallitiloihin jo suunnitteluvaiheessa virtuaalisesti vr-lasien avulla.

Paras toiminnallinen lopputulos saavutettiin ottamalla suunnitteluun mukaan opettajat ja oppilaat, mistä käyttäjät ottivat kaiken hyödyn irti: ”Meidän koulumme oli todella aktiivinen liittyen suunnitelmiin ja kommentointiin”, kertoo Savijoki.

Toiminnallisuuden lisäksi koulun suunnittelussa isossa roolissa oli järkevät elinkaarikustannukset ja tilojen muuntojoustavuus. Hämeenlinnan kaupungin periaatteiden mukaisesti koulun laadunhallinnassa huomioitiin terveelliset ja turvalliset tilat takaavat ratkaisut.

Kaksikerroksisen koulun kokonaisala on noin 5 400 neliötä. Koulu on A-energiatehokkuusluokkaa, ja sen katolta löytyvät aurinkopaneelit. Lisäksi tilojen korkea käyttöaste koulupäivän aikana ja vapaa-ajalla tuovat tehokkuutta energianäkökulmasta.

Yhtenä joukkueena maaliin

Yhteistyö tilaajan, käyttäjän ja Laptin välillä sujui alusta asti loistavasti, ja koko porukka hitsautui yhdeksi joukkueeksi.

”Yhteistyö sujui hyvin ja heti alusta pitäen näki, että Lapti oli todella kiinnostunut Kaurialan koulusta”, kiittelee Savijoki. ”Muodostimme alusta pitäen yhden yhteisen joukkueen, jossa oli hyvä yhteishenki ja tekemisen meininki.”

”Ihan alusta alkaen Lapti kuunteli meidän ajatuksiamme ja tavoitteitamme ja huomioi käyttäjää suunnittelussa. Laptilla oli osaava suunnittelutiimi ja henkilöstö, ja tavoittelimme yhdessä onnistunutta lopputulosta”, kertoo Heikinmäki.

Tiukahko rakentamisen aikataulu toi omat haasteensa, mutta Kaurialan koulu valmistui aikataulussaan tavoitteiden mukaisesti.

”Ajatuksemme ja toiveemme saatiin sisällytettyä suunnitelmiin ja onnistuneesti myös totutettua”, summaa Heikinmäki onnistuneesta lopputuloksesta.